Du er her: Reiser-> USA 2009 -> Dagbok
Dag 0

Skedsmokorset, Norge.

4 bulende kofferter står i stua, og billetter til Alcatraz er skrevet ut på PC'en hjemme. Der er mye å fikse når man er reiseleder selv! Men nå tror jeg alt er i boks. Flyet går uansett i morgen.

Hesten er levert på sommerbeite. Har vært der i 2 dager. Han går sammen med 3 andre hester, 2 hopper og en annen Quarter vallak. Der står de 3 stk sammen mens Sisco står slukøret 100 meter. Han får ikke  komme med i flokken enda. Hesteverden er nådeløs. Som nybakt hesteier har jeg litt dårlig samvittighet. Synes synd på han. Har ikke vært med på dette før, men det går seg nok til etterhvert. Det sier ihvertfall de med erfaring...
Dag 1

Denver, Colorado.

Reisedag. Vi var på farten i ca 26 timer. Da ble klokka 10 på kvelden lokal tid, før vi fikk lagt oss. Resten av familien sov ganske bra, mens jeg (far i huset) våknet mitt på natta. Sov kanskje 5 timer  første natta. Men dog. Vi kom vel frem. Alle kofferter kom ned rullebåndet, og vi fikk en flott leiebil (Mazda XC7). Vi er i gang.
Dag 2

Alliance, Nebraska.

Dette ble en dyr dag. Vi stoppet på "Brighton Feed and Saddlery". Der hadde de en del utstyr til hest for å si det sånn. En stakkars western rytter fra Norge er i himmelen her. Så kredittkortet gikk litt varmt her. Lenger ned i gata, hadde de en hel haug med Ariat Western boots. Så nå er den tomme baggen vi hadde med allerede full.. Resten av dagen ble tilbrakt i bilen, med kjøring over den bølgende, endeløse prærien. Cool!!
Dag 3

Wall, South Dakota.

Kursen ble satt nordover. Via Pine Ridge river reservation og Woundeed Knee. Ett trist syn. Mye falleferdige og dårlige bygninger i Indianer resevatet, til denne en gang så stolte stammen (Lakota / Sioux). Deretter gikk ferden via Badlands og Scenic (Long Horn Saloon fra 1906) og opp til Wall. Kjørte på TomTom'en hele tiden. Den tok oss via noen lokale veier og helt frem. Wall Drug Store var også en liten skuffelse. Utrolig mye turist souvenirer. Litt Svinesund følelse. Men de hadde Boots til Anne og Cowboy hatter til alle. Nå mangler vi bare rene Cowboy klær (bla Wrangler Jeans). Spisser innsatsen i morgen mot ett par rene Western Store butikker i Rapid City.

Langs hele ruten var det SVÆRE farmer (dvs landområdene). Jeg trodde gårdene lå langt fra hverandre i Norge... Kveg og hester gikk på enorme områder, som utroligt nok var inngjerdet.  Mange Quarter hester her!
Dag 4

Newcastle, Wyoming.

Fra Wall kjørte vi vestover mot Rapid City og Black Hills området. Der ble terrenget mere Norskt. Black Hills kunne vært hjemme, rent landkapsmessig. Resten er Amerikansk :-) Rapid City var en koselig småby. Der fikk vi handlet oss ferdig på Western artikler. Så nå er vi klare for Ranch ferie. Black Hills bød på Mount Rushmore, Crazy Horse monument og Deadwood City med graven til Wild Bill Hitchcock. Interresant for en gammel Western historie fan. Hele dette området var flott, men vi hadde for lite tid her (denne gangen!). I morgen venter Ranchen. Vi er spente.
Dag 5 - 11

Livermore, Colorado.

Ranchferie i 1 uke, høyt oppe i den østlige delen av Rocky Mountains i Colorado. En uke uten TV, Radio, Mobil dekning og Internett! Ridning hver dag i en hel uke. Og for en ridning det var! Vi kunne ri 2 ganger hver dag, før og etter Lunch. Vi red i alt fra 1 til 8,5 time! Været var supert hele uken. Naturen storslagent og hestene var kjempebra. Dette var tur hester. De gikk i så bratt terreng, at jeg var likblek første dagen.
Men for noen Trail hester! Jeg kan sverge på at de hadde sugekopper på beina, da de gikk opp og ned nesten 90 graders hellinger :-). Både med sand/stein og rent fjell som underlag. Helt utrolig. Og når vi galloperte gikk det unna for full spiker. Det var topp fart, på smale stier. Nesten så jeg kunne høre Indianer hylene rett bak. Helt Cowboy!! I tillegg var det svømmebasseng, hot tub, underholdning, skyting, tur muligheter, overnatting ute, rafting, ... For en uke. Helt toppers. Bedre enn forventet. Vi skal tilbake.!!!
Dag 12

La Junta, Colorado.

Vi har forlatt Ranchen. Dro med en stor klump i halsen. Det hadde jeg ikke forventet, men slik ble det! Ble utrolig godt kjent med flere av gjestene. Mail adresser er utvekslet, og flere skal tilbake. Får se om vi kan klare å møtes neste år. Er nå på vei sørover i retning Texas. Skal besøke Bent's Old Fort i morgen.
Dag 13

Amarillo, Texas.

Dagen begynner på Bent's Old Fort nær La Junta. Dette er ett gammel handels sted (trading post), som er restaurert tilbake til original stand. Det la på en rute som het The Santa Fe Trail. Her handlet man med varer, både hvite og Indianere. De mest fiendtlige Indianerne (Arapaho) fikk bare handle gjennom en luke i veggen. Andre kom inn i fortet. Noen soldater var også stasjonert her. Det var bla ett par små kanoner her. Etter besøket her settes kursen sørover mot Amarillo. Her ligger AQHA hovedkvarteret og deres "Hall Of Fame" museum. Reisen hit tok oss over slettene i Texas. Jeg trodde danmark var flatt, men dette er svært og helt flatt!!'
Dag 14

Albuquerque, New Mexico.

Dagen begynner på AQHA's Museum. Her er bla Sisco's Bestemor omtalt. Hun var en berømt Cutting Hest. Det var litt gøy å se. En liten tur innom deres butikk blir det også... Etterpå settes kursen mot Albuquerque. Underveis passerer tempen 100 gr Fahrenheit. Landskapet er det mest golde vi har kjørt igjennom. Kun brunt gress. Og veiene er dønn rette, mil etter mil - nesten time etter time. Fasinerende men egentlig litt kjedelig. Kommer frem i 3 tiden. Må lete litt etter hotell rom. Begynner å bli mere folksomt nå.  Heldigvis har vi forhåndsbestillt rom for resten av turen.
Dag 15

Tusyan, Arizona.

Arizona er om mulig enda mere øde og tørrere enn New Mexico. Nok en dag med lange flate veier. Møter litt regnvær for første gang. Tusyan er det nærmeste tettstedet til Grand Canyon. Ligger bare minutter unna. Nærmeste by er ca 1 time unna. Enklere å bo her, og dyrere. Men selve Grand Canyon er imponerende. Helt enorm. Må nesten oppleves for å skjønne det. Dagen etter ankomst tar vi en 45 minutters helikopter tur over "kløfta". Imponerende idet vi flyr ifra flatlandet rundt og over selve Canyon. Helt rått.
Dag 18 - 19

Valencia, California.

Begynner å bli litt lei av endeløse landeveier, så vi dropper å kjøre om Death Valley. Det ville tatt 3-4 timer ekstra. Kjører rett til Valencia, der vi skal innom Six Flaggs Fornøyelses parken. Nå øker trafikken. Opptil 6 filer i bredden, men TomTom tar oss rett til hotellet. Ville vært vanskelig uten. Første kvelden tar vi det med ro på hotellet, forøvrig det mest bråkete vi har hatt - rett ved motorveien. Dagen etter tilbringes i sin helhet i fornøyelesesparken. Det blir 10 timer der, og siden dette er en lørdag så blir det mange timer i kø... Men vi holder ut og får kjørt de tøffeste "Thrill Rides". Alle bortsett fra den råeste. Der var det 4 timers kø på formiddagen og 2 timer på kvelden når vi gikk. Så den fikk være i fred for oss
Dag 20 - 21

Pismo Beach, California.

Fra Los Angeles settes kursen mot en strand, via den "danske" byen Solvang. Som forventet er den en skikkelig turist felle. Sikkert spennende her i USA, men dyr... Etter en forholdsvis kort kjøretur ankommer vi dette Pismo Beach. Den er kjent for lange sandstrender, a-la Danmark. Her bor vi også 2 netter. Den hele dagen vi er her, tilbringes delvis på hotellet, delvis på stranden. Vi bader ikke, men kjører ATV på stranden. Det er svære områder med ørkenlignende sand - Dunes. Der er det bare å boltre seg, det gjør vi - i ca 8 minutter før Pernille har kjørt seg fast! Det gjør vi alle bortsett fra Anne. Etter litt forsiktig start går det riktig så bra, og de 2 timene går fort. Dette var morro. Overraskende flott sted. Men kjøligere enn forventet.
Dag 16 - 17

Las Vegas, Nevada.

Ankommer Las Vegas via Hoover dam. Tempen stiger hele veien. Runder 111 grader Fahrenheit! For første gang hører vi andre skandinaver. 4 svenske gutter er på Route 66 tur. Kjører sykkel hjemme. Men tar denne i bil. For varmt her nå. Hoover dam er imponerende den. Men her har de i tillegg laget ett eget Visitor Center, Restaurant osv. Dette kan de! Las vegas er spennende, når man hjemme har sett bla CSI serien ifra byen. Hotellet vi bor på (NewYork NewYork) er imponerende. Aldri sett noe lignende. Gedigent hotell, som de andre her. Ellers er byen støyende og intens, kjempevarm (over 40) og dyr. Vann på hotellet koster 4 ganger mer enn langs landeveien. Vi shopper litt i ett Outlet Mall, samt besøker Hard Rock for å kompletere Glass samlingen. 2 netter her er nok for oss nå.
Dag 22 - 24

San Fransisco, California.

Fra Pismo Beach kjører vi Highway 1 nordover, helt ute ved kysten. Dette er en "Scienic Highway" her i USA. For meg var det en dårlig svingete kystvei, med ett par partier med spennende natur. Så vi setter kursen rett mot SF. Første dagen installerer vi oss på hotellet. Ut med alle kofferter/bagger (som har dobblet seg i antall). Etter å ha kjørt imot kjøreretningen en gang, så leveres bilen fortest mulig! Den neste dagen er vi turister. Først utforskes Alcatraz. Vi tar en informativ "audio tur". Virkelig interresant. Deretter venter en hop-on-off buss tur, i åpen dobbel dekker. Været er ganske kjølig for årstiden, og tåken velter inn ifra havet, Men det er oppholdsvær, så vi klager ikke.
Dag 25

Skedsmokorset, Norge.

Da er vi hjemme igjen. Litt tom i hodet nå. Både etter alle intrykkene og tidsforkjellen til California. Det har vært en fantastisk tur, der Ranch ferien var høydepunktet. Resten ble "bare" en vanlig ferietur. Mye å se på, men oppholdet i Rocky Mountain ga mest igjen. Vi kjørte ca 5500 km, og det ble kanskje litt vel mye. Men skal man se en del av USA så blir det mange mil, for landet er grisesvært.
Oppsummert: Fantastisk tur. Ranch ferie anbefales varmt (spesiellt den vi valgte :-) ). Vi var forøvrig de første norske gjestene der. Legg opp til ikke alt for lange dagsturer. Våre varierte fra ca 330 til 700 km. Forhåndsbestill hotell i tett befolkete områder. Vi måtte bla. lete litt i Albuquerque, da det var en konferanse i byen. Det er mye lettere å gjøre det i ro og mak hjemme, enn når du står der i skumringen tett trafikk og sultne unger i baksetet! På bygda er det mye enklere. Og selv i Juli måned var det greit å finne ett rom. Velg hotell med frokost, det sparer en for mange penger. Noen kjeder har det, andre ikke. Vi hadde forhåndsbestillt en del på Best Western. De hadde det som regel ikke... GPS anbefales også på det sterkeste. TomTom'en vår tok oss frem til alle adresser. Bommet bare litt ett par ganger, pga endringer i veien. Ha oppdatert kart. Skal man handle en del, så velg flyselskap som tillater mest mulig bagasje. Noen tillater bare ett kolli á 23 kilo. KLM tillot 2 kolli á 23 kilo. Det benyttet vi oss av!